Artikel 1 – Begripsbepaling
Klacht: Een schriftelijke uiting van ontevredenheid over een gedraging, beslissing of werkwijze van de stichting.
Klager: De persoon die een klacht indient.
Stichting: Stichting De Groene Transformator, gevestigd in Roermond en geregistreerd in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 52442136.
Artikel 2 – Doel klachtenreglement
Dit klachtenreglement heeft als doel om:
2.1 betrokkenen duidelijkheid te verschaffen over de wijze waarop klachten bij de stichting kunnen worden ingediend en door de stichting worden behandeld;
2.2 de stichting inzicht te geven in wat er volgens betrokkenen niet goed is gegaan aan de kant van de stichting;
2.3 de kwaliteit te waarborgen en waar nodig te verbeteren van de manier waarop de stichting haar doel tracht te verwezenlijken.
Artikel 3 – Indienen van een klacht
3.1 Een klacht dient schriftelijk te worden ingediend via info@degroenetransformator.nl of per post bij
De Groene Transformator, Bredeweg 10 Z, 6042 GG Roermond.
3.2 De klacht bevat minimaal:
Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.
3.3 Binnen 10 dagen na ontvangst van de klacht ontvangt de klager schriftelijk bericht of de klacht gegrond is en in behandeling wordt genomen. Als de coördinatoren oordelen dat de klacht ongegrond is, wordt de klager hier beargumenteerd van op de hoogte gesteld.
Ongegronde klachten worden niet in behandeling genomen.
3.3 Binnen 10 dagen na ontvangst van de klacht ontvangt de klager schriftelijk bericht of de klacht gegrond is en in behandeling wordt genomen. Als de coördinatoren oordelen dat de klacht ongegrond is, wordt de klager hier beargumenteerd van op de hoogte gesteld.
Ongegronde klachten worden niet in behandeling genomen.
Artikel 4 – Behandeling van de klacht
4.1 Een gegronde klacht wordt behandeld door de coördinatoren van de stichting.
4.2 Zij kunnen bij de behandeling gebruik maken van de volgende mogelijkheden:
4.2.1 het oproepen en horen van personen die direct betrokken zijn bij de klacht;
4.2.2 het inwinnen van informatie en het raadplegen en inzien van stukken, voor zover dit geschiedt met gerichte toestemming van de betrokkene;
4.2.3 het zelfstandig doen van een poging om, alvorens tot behandeling van de klacht over te gaan, de relatie tussen partijen te herstellen;
4.2.4 het inschakelen van een onafhankelijke deskundige.
4.3 Binnen 4 weken wordt aan de betrokkene per post een schriftelijke mededeling gedaan over de bevindingen omtrent de klacht. Indien er maatregelen zijn genomen naar aanleiding van de klacht wordt dit aan de betrokkene gemeld.
Artikel 5 – Registratie en vertrouwelijkheid
5.1 Iedere klacht wordt geregistreerd in het klachtenregister van de stichting, gerubriceerd per type klacht en type betrokkene. Daarbij wordt vastgelegd hoe de klacht is afgehandeld.
5.2 Klachten worden vertrouwelijk door de stichting behandeld.
Artikel 6 – Bezwaar
6.1 Indien de klager niet tevreden is met de afhandeling door de coördinatoren, kan binnen 2 weken bezwaar worden gemaakt bij het bestuur van de stichting.
6.2 De uitspraak van het bestuur is bindend
Artikel 7 – Slotbepalingen
7.1 In alle gevallen waarin dit klachtenreglement niet voorziet, beslist de stichting.
7.2 Het klachtenreglement is openbaar en wordt gepubliceerd op de website van De Groene Transformator.
7.3 Een jaar na de inwerkingtreding vindt de evaluatie door de stichting van dit reglement plaats. Daarna zal er ieder twee jaar een evaluatie volgen. Het bestuur van de stichting is verantwoordelijk voor naleving en evaluatie van deze procedure.
Aldus vastgesteld door het bestuur van de stichting De Groene Transformator te Roermond op 8 mei 2025