Na de carnavalsvakantie zijn we met groep 8 van de Synergieschool gestart met zes lessen van het Impact Project, waarin leerlingen zich verdiepen in De Verborgen Impact van onze westerse leefstijl. In deze lessen onderzochten we waar de grootste ecologische voetafdruk van onze keuzes zit — en vooral ook: waar onze grootste kansen liggen om écht verschil te maken. Van spullen tot kleding, van elektronica tot voeding en vliegen; via creatieve opdrachten, onderzoek en discussie leerden de leerlingen kritisch én hoopvol naar duurzaamheid kijken. De lessen werden gegeven op school in blokken van 3 kwartier.
Als kers op de taart sloten we de reeks af met een praktijkdag bij De Groene Transformator. Hier kregen de leerlingen de kans om hun opgedane kennis om te zetten in daden.
Na een korte quiz om het geheugen op te frissen, gingen de leerlingen aan de slag met het maken van vaantjes voor een duurzame slinger. Elke groep ging aan de slag met een thema: van “plantaardig eten” tot “hergebruik van kleding” of “vergroening van je omgeving”. Onder begeleiding van betrokken vrijwilligers hebben ze vervolgens aan verschillende duurzame opdrachten gewerkt.
Aan het eind van de ochtend presenteerden de groepen trots hun resultaten aan elkaar. Er werd gedeeld wat ze hadden gedaan, geleerd én het leukste vonden aan de workshop. Daarna was het tijd om samen te lunchen, en dat smaakte extra goed doordat ze het zelf bedacht én gemaakt hadden. Voedselverspilling was er niet, alles werd netjes opgegeten.
Voor vertrek kregen de leerlingen een duurzaam verrassingspakketje mee, mét bloemzaadjes, tips en inspiratie om ook thuis verschil te maken. Als afsluiting wandelden we samen langs Hal B, waar Janneke nog vertelde over duurzaam ondernemen.
We kijken terug op een ontzettend leuke en leerzame dag. Heel veel dank aan alle vrijwilligers die deze dag mogelijk maakten en met zoveel enthousiasme de groepen hebben begeleid. Mede dankzij jullie inzet hebben de leerlingen duurzaamheid écht kunnen ervaren, met hoofd, hart én handen. Met het enthousiasme van de leerlingen en de leerkrachten was het een heel fijn project om samen te doen. Samen bouwen we aan een wereld waarin kleine stappen het verschil maken.
Pleun (12): We gingen in groepjes dingen doen. Het eerste groepje ging een plantaardige lunch maken. Het andere groepje ging helpen bij de kledingruil en outfits maken. Ook ging een groep tegelwippen. Weer een ander groepje ging helpen bij het repair café en het laatste groepje ging tassen en vlaggen maken. Daar zat ik bij. We hebben een tas geknoopt van een oud t-shirt en die kon je echt gebruiken. Ik heb geleerd dat je van heel veel dingen iets nieuws kunt maken. Er bestaat zelfs isolatie-materiaal dat natuurlijk afbreekbaar is!
Mila (13): Ik vond het programma heel leuk en we hebben er veel van geleerd. Vooral dat Shein fast fashion is. Het was ook heel leuk bij de Groene Transformator omdat ik een pop een leuke outfit mocht geven. Ik heb daar ook geleerd dat je in de kringloopwinkel ook hele leuke dingen kunt vinden.