Repareren en upcyclen: daarmee is een groep leerlingen van Mundium NT2 tijdens drie lessen verdeeld over enkele weken bij De Groene Transformator (DGT) aan de slag gegaan. Eén groep verdiepte zich in technische uitdagingen, de andere ging met textiel aan de slag. Zo hebben ze ervaren dat spullen die kapot zijn, best nog gerepareerd of gebruikt kunnen worden voor een andere toepassing. De samenwerking tussen Mundium NT2 en DGT biedt leerlingen de kans ook buiten de school te leren. De praktische aanpak beviel zowel leerlingen als begeleiders.
De groep leerlingen die met textiel aan de slag ging, maakte schorten die
gebruikt gaan worden voor creatieve lessen op school. Eerst kozen ze lappen uit
de voorraad herbruikbare stoffen van de S’tof Projecten bij DGT. Daarna tekenden
en knipten ze de patronen voor de schorten uit, en maakten de stoffen op maat.
In een volgende les oefenden ze verschillende naaisteken. Ze kozen er zelf
eentje uit en naaiden daarmee de zakken op de schorten. Met hulp van de
naaisters van de S’tof Projecten werd alles ten slotte netjes afgewerkt.
De groep leerlingen die zich verdiepte in techniek, oefende tijdens de eerste
les met het plakken van een fietsband. Ze demonteerden de banden, haalden de
binnenband eruit, zochten het lek op en repareerden het. Ook leerden ze hoe je
het zadel en stuur van een fiets op maat maakt en hoe je de verlichting
repareert. In de les erna maakten ze een verlengsnoer. Ze stripten de draden,
soldeerden ze en monteerden de stekker en stekkerdoos. Tijdens de laatste
bijeenkomst assisteerden ze de monteurs bij hun reparaties in het Repair Café.
Tijdens alle lessen kregen de leerlingen ook de juiste woorden aangereikt voor
de onderdelen waarmee ze aan het werk waren. Tussendoor bezochten ze de Kledingruil,
waar velen van hen met één of enkele kledingstukken en een grote glimlach op
het gezicht vandaan gingen. Die glimlach werd nog groter toen ze op school
bezoek kregen van DGT. Voor iedere leerling was er óf een naaisetje, gemaakt
van de lap met de zelfgemaakte oefensteken, óf een fietsplaksetje plus de
zelfgemonteerde stekkerdoos. Iedere leerling ontving ook een woordenboekje
met de gebruikte woorden erin. En voor de school waren er natuurlijk de
zelfgemaakte schorten.
Zowel de begeleiders van de school als alle betrokkenen van DGT kijken met veel
plezier en voldoening op de samenwerking terug. Graag werken we mee aan een
vervolg hiervan.