Creatieve les over Fast Fashion voor Vrije School Broekhin
In week 17 ontvingen wij op twee ochtenden totaal 50 leerlingen van Broekhin Vrije School. Zij hadden drie dagen activiteiten en lessen op locaties buiten de school. Hierbij stonden inspiratie, cultuur, en het sociale aspect centraal.
Bij De Groene Transformator zijn we de dag begonnen met een inspirerende presentatie en quiz over de mode-industrie. Leerlingen werden geprikkeld om na te denken over de inhoud van hun kleding kast en hun koopgedrag. Tijdens de presentatie was er aandacht voor de fast-fashion en ultra-fast-fashion industrie en de gevolgen daarvan op milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden.
Na de presentatie zijn de leerlingen aan de slag gegaan met een weef workshop. Hierbij werd een nieuwe bestemming gegeven aan oude afgedankte stukje stof door deze de weven tot bijvoorbeeld een onderzetter. Het gaf de leerlingen ook inzicht in hoelang het duurt voordat je met een ambacht als weven een bruikbaar resultaat hebt. Tijdens deze creatieve activiteit was er natuurlijk ook voldoende ruimte voor het sociale aspect. En er werden vragen gesteld en gesprekken gevoerd over de items uit de presentatie. We hoorden opmerkingen zoals “ik vind het na een uur wel genoeg geweest, hoe houden die kinderen in de productielanden dit vol als zij 13 uur op een dag hetzelfde werk moeten doen, en ook nog eens in slechte omstandigheden”. Het was goed om te zien hoe de groep aan het denken was gezet over het thema fashion en hoe ze zelf een positieve impact kunnen maken.
DONEER EN DOE MEER
Verbind je met het Duurzaamheidscentrum
Wil jij met jouw bedrijf een bijdrage leveren aan De Groene Transformator? Dan kan op vele verschillende manieren. Denk aan het leveren van spullen, kennis overdracht, mankracht, het verzorgen van lezingen of excursies, en ja uiteraard ook geld doneren behoort tot de mogelijkheden. De Groene Transformator is onderdeel van Stichting RoerOm en deze stichting heeft een ANBI status. Neem contact met ons op en wij denken met je mee.
Reacties (1)
Janneke
--
Reageer