In Synergie met de natuur

Door Janneke Postulart 3 min leestijd
Image

In Synergie met de natuur

Hoe zou een vos door het bos lopen als hij niet gehoord wil worden? Kunnen jullie door het bos lopen en zo min mogelijk geluid maken? De kinderen van groep 4 van de Synergieschool waren in het bos van het RoerCollege. Sluipend als kleine vosjes, liepen ze door het bos. Op takjes en bladeren lopen was niet handig, dat kraakte teveel. Over grasachtige stukken lopen, of aarde, maakte het minste geluid kwamen ze zelf tot de conclusie. Heel geconcentreerd liepen ze in een rijtje door het bos naar de verzamelplek.

Na een picknick vond één van de kinderen een kikker. Maar hoe weet je nou of het een kikker of een pad is? “Een kikker is groener!” “Een pad heeft wratten!” Ilse vroeg of ze de kikker zagen springen of lopen. Springen! Dan is het dus een kikker, want een kikker kan springen door de lange achterpoten, en een pad doet lopen. Ondertussen deed Ilse de waggel van een pad na. 

In een grote kring namen we rustig afscheid van de kikker, die vervolgde zijn weg door het bos. 

Kunnen jullie allemaal 3 dingen vinden in het bos die allemaal anders ruiken? Dat was de volgende opdracht waar de kinderen mee aan de slag gingen. De één ging eerst een stuk rennen om verderop te zoeken, de ander bukte zich en pakte een blad van de grond op. Uiteindelijk namen alle kinderen iets mee in de cirkel en gingen we met alle kinderen ruiken aan 3 verschillende vondsten. Een blad bleek heel anders te ruiken dan aarde. 

Bij de laatste opdracht deed een van de kinderen de ogen dicht om door het andere kind ergens voorzichtig heen gebracht te worden. Het kind met de ogen dicht kreeg de opdracht om aan iets te voelen waarbij het werd gewezen door het eerste kind. Het was een boom, een grote kei en soms gewoon een tak. Daarna was de opdracht om terug proberen te vinden wat je vlak daarvoor had aangeraakt. 

Ondertussen liet Janneke aan een paar kinderen zien hoe eikels gingen openbarsten en de eerste wortels eruit kwamen. Met grote ogen zagen de kinderen opeens alle formaten eikenbomen om zich heel, van de eerste jonge scheuten, tot kleine boompjes, tot een grote volwassen boom die een school vol kinderboompjes om zich heen had staan. 

Razend enthousiast en op de terugweg uit volle borst zingend wandelen kwamen we terug bij de school. Wat vonden jullie het leukste van vandaag? “Dat ik heb gezien hoe een eikenboom kan groeien vanuit een eikel!” “Het lopen als een vos! Want dan moet je over gras of aarde lopen om geen geluid te maken!” “De kikker!” Een rij met enthousiaste kinderen ging daarna na een dag volop beleven van de natuur weer terug naar huis.

De dag daarvoor had Janneke een boek in de klas voorgelezen: Samen sterk voor de Aarde (van Nicola Davies en geïllustreerd door Emily Sutton) Daarna gingen we met groep 4 aan de hand van de 6 V’s bedenken wat vogels fijn vinden. Ook had de juf een nestje meegenomen om te bekijken waar het van wordt gemaakt. Vol enthousiasme tekenden de kinderen erop los. De V van Verbinding was nog wat lastig, maar toen we op het einde van de middag alle natuurreservaten van de vogel naast elkaar gingen leggen vormde het in totaal een mooie Verbinding. 

Dit artikel delen:

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

DONEER EN DOE MEER

Verbind je met het Duurzaamheidscentrum

Wil jij met jouw bedrijf een bijdrage leveren aan De Groene Transformator? Dan kan op vele verschillende manieren. Denk aan het leveren van spullen, kennis overdracht, mankracht, het verzorgen van lezingen of excursies, en ja uiteraard ook geld doneren behoort tot de mogelijkheden. De Groene Transformator is onderdeel van Stichting RoerOm en deze stichting heeft een ANBI status. Neem contact met ons op en wij denken met je mee.

Image